Tervetuloa kuntatyöntekijä!

Kvtes.fi on toiminut suomalaisten kuntatyöntekijöiden tiedonlähteenä vuodesta 2010. Palvelua käyttää valtaosa Suomen kuntatyöntekijöistä. Voit jättää kysymyksiä palvelun muille käyttäjille ILMAN REKISTERÖITYMISTÄ. Kysymykset ovat julkisia kaikille, mutta voit käyttää kysyessäsi haluamaasi nimimerkkiä.

Toivomme, että vastaat osatessasi muiden jättämiin kysymyksiin!

Uutta: Palkkataulukko päivitetty!

Päivitimme "Kuntasektorin kuukausipalkat ammateittain" -taulukkomme vuoden 2017 tietoihin. Kuntasektorilla työskentelevien kuukausipalkkaisten mediaaniansio 2780 euroa vuonna 2017. Taulukkoon on myös lisätty havainnollistava vertailu vuoden 2016 tilastoihin. Katso kuinka oman ammattinimikkeesi palkka on kehittynyt.

Tutustu palkkataulukkoon tästä

Työkokemuslisä puuttuu

Olen työskennellyt kuntayhtymällä vuodesta 2003 sairaalahuoltajana. Vuosi sitten aloin opiskelemaan terveydellisistä syistä terveydenhuollon sihteeriksi. Nyt aloitin uudessa työssä, samalla työnantajalla. Palkkakuittiani katsellessani huomasin että työkokemuslisät ja henkilökohtaiset lisät oli hävinneet. Olin käsittänyt että kun on sama työnantaja työtehtävästä riippumatta niin lisät säilyisi. Vai olenko käsittänyt jotakin väärin?
aihealueelle Palkka 2 viikkoa sitten
Liisa Nieminen
Kysytty 2 viikkoa sitten
Liisa Nieminen
Työkokemuslisä säilyy, vaikka vaihtaa tehtävää saman kunnan sisällä. Pyydä korjausta. Kysy henkilökohtaisesta lisästä esimieheltäsi tai siltä, jonka kanssa sovit uuden työsopimuksen. Henkilökohtaista lisää voidaan alentaa silloin, kun kysymyksessä on tehtävien olennaisesta muuttumisesta aiheutuva palkkausperusteiden uudelleen arviointi (KVTES II luku 11 § 5 mom.). Lainaan Tehyn palkkausopasta: Välttämättä se, että työntekijä siirtyy tehtävästä toiseen, ei ole peruste alentaa henkilökohtaista lisää. Jos lisän maksamisen peruste on olemassa myös uudessa tehtävässä, lisän maksamista tulee jatkaa. Jos lisän maksamisen peruste poistuu uuden tehtävän myötä, esimerkiksi henkilökohtaista lisää on maksettu hyvästä ammatinhallinnasta liittyen tiettyyn tehtävään, jota työntekijä ei enää tee, voi työnantajalla olla peruste alentaa tai poistaa henkilökohtainen lisä. Jos asia ei selviä, pyydä apua luottamusmieheltä.
EE
Vastattu 2 viikkoa sitten
EE